Usługa umożliwia złożenie drogą elektroniczną wniosku do Zarządu Dróg Powiatowych w Kętrzynie o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót związanych z budową, przebudową zjazdu.
Postępowanie w sprawie wydania decyzji o udzieleniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego, w celu prowadzenia robót związanych z budową i przebudową zjazdu reguluje art. 29, 29a i 30 ustawy o drogach publicznych oraz rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego.
W ustawie o drogach publicznych wskazano iż pas drogowy to wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą. Wyznaczenie pasa drogowego obejmuje obiekty i urządzenia służące do realizacji celów związanych z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu a także zarządzania drogą.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o drogach publicznych za wybudowanie lub przebudowę zjazdu bez zezwolenia zarządcy drogi oraz o parametrach innych niż określone w zezwoleniu zarządcy drogi – zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10 – krotności opłaty ustalonej zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy o drogach publicznych.
Tym samym po uprzednim uzyskaniu decyzji lokalizacyjnej w trybie art. 29 ustawy o drogach publicznych należy uzyskać decyzję o udzieleniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót, o których mowa powyżej.
Zarządca drogi może udostępnić pas drogowy w trybie cywilnoprawnym (art. 22 ust. 2 ustawy o drogach publicznych) lub trybie administracyjnym (art. 40 ustawy o drogach publicznych). Zastosowanie jednej z tych metod wyklucza drugą.
Zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy o drogach publicznych, opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót w pasie drogowym i umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego, przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.
Wartość stawki opłaty regulowana jest aktem prawa miejscowego (organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego).
Obywatel, Przedsiębiorca
Sprawa załatwiana jest w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku, a w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może zostać wydłużony do 2 miesięcy.
Inwestor oraz strony postępowania mogą odwołać się za pośrednictwem zarządcy drogi, który wydał decyzję, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Tryb odwoławczy reguluje art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.